Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) začátkem října vyhlásilo nově dotační Program IV – Údržba a provoz sportovních zařízení, který v září zrušilo.
Proti novému vyhlášení upraveného programu se v otevřeném dopisu ohradila Česká unie sportu (ČUS), která je zaštiťující organizací většiny sportovních svazů. Důvodem je definice oprávněného žadatele, která umožňuje poskytnutí sportovní dotace pouze spolkům s celostátní působností (např. ČUS, sportovní svazy) nebo jejich pobočným spolkům (spolek, jehož právní osobnost se odvozuje od právní osobnosti hlavního spolku, jeho práva a povinnosti nabývá pouze v rozsahu určeném stanovami hlavního spolku). ČUS shledává problém primárně ve skutečnosti, že spolky, které nejsou pobočnými spolky, tj. téměř veškeré spolky v ČR kromě těch spadajících pod Sokol nebudou moci o dotaci z Programu IV žádat.
Z reakce MŠMT na otevřený dopis ČUS, náměstka pro řízení sekce sportu a mládeže Karla Kováře, lze dovodit, že se nejednalo o chybné formulování oprávněného žadatele – což by se nabízelo i vzhledem ke skutečnosti, že v minulosti zapsané spolky byly oprávněnými žadateli, ale o účel. MŠMT z definice oprávněného žadatele vyňalo spolky s argumentem, že ty obdržely státní podporu z dotačního Programu VIII – Organizace sportu ve sportovních klubech. Náměstek MŠMT Karel Kovář dále uvádí, že se do budoucna plánuje navýšení financí alokovaných přímo do spolků.
Politický Program
Transparency International – Česká republika, o.p.s. (TI) vnímá tuto změnu v definici oprávněného žadatele o dotaci z Programu IV, jako politické rozhodnutí související se změnou nastavení stávajících dotačních programů. Zúžením definice dojde i ke snížení administrativní zátěže nejen pro MŠMT, ale i pro spolky, resp. svazy a ke zjednodušení kýžené kontroly veřejných financí, které budou v rámci Programu IV přerozděleny. Tato varianta může i do značné míry zpřehlednit aktuální systém přerozdělování financí do sportu a předejít tak byrokratickým a časovým překážkám, se kterými se žadatelé setkávají. Doposud musel jeden spolek žádat o státní dotaci v několika různých dotačních programech.
Za problematické lze považovat fakt, že v době čerpání financí z Programu VIII, nebyly spolky o jejich vynětí z definice oprávněného žadatele o dotaci Programu IV informovány, a tudíž ani nemohly plánovat, jak s obdrženými finančními prostředky nakládat.
Efektivní kontrola
Z výše zmíněného je klíčové, aby byly takovéto informace dobře komunikovány a to především s dostatečným předstihem. Nízká informovanost ze strany MŠMT a chybějící dialog mezi sportovními subjekty nepřispívá ke kultivaci sportovního prostředí, což by měl být jeden z obecných cílů Ministerstva.
V případě, že do Programu VIII bude alokováno více financí, aby mohly spolky pokrýt náklady na údržbu a provoz sportovišť, je nezbytně nutné, aby existovaly efektivní nástroje kontroly veřejných financí. Alokovat státní dotace přímo sportovním spolkům skrz Program VIII je vítané, ovšem pokud MŠMT nedisponuje s rejstříky sportovišť a sportovců, je kontrola téměř nemožná. Téma rejstříků je aktuální a pro MŠMT dokonce akutní a to primárně z důvodů, že povinnost zřízení rejstříků bylo zakotveno v novele zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu. Toto TI vnímá jako jednu z priorit a proto organizovala 10. 10. 2017 kulatý stůl pro vybrané sportovní představitele, kde se diskutovalo nejen o sportovních rejstřících, ale i o souvisejících záležitostech.